• Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC

Zasady działu:Kliknij, aby przejrzeć zasady tego działu

1. W tym dziale dozwolone są wyłącznie dyskusje, związane z tematyką pracy.
2. Zabronione jest zamieszczanie jakichkolwiek ofert pracy (do tego służą stosowne działy).
3. Zabronione jest zamieszczanie jakichkolwiek danych osobowych/firmowych, a także reklamy (w tym kryptoreklamy).
4. Piszemy poprawną polszczyzną, nie przeklinamy, nie krzyczymy.
To jest wątek ARCHIWALNY. Możesz odpowiedzieć w nim tylko wtedy, gdy Twój post zawiera rozwiązanie problemu (Regulamin forum p. 12.1).

#1 Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez daner0 18 stycznia 2012, 14:06
Witam. W większości serwisach i ich regulaminach oraz także u mnie w krótkim regulaminie z automatu wrzuconym w kartę przyjęcia z programu kambit znajduję się pewna nota. Mianowicie chodzi o powołanie się na kodeks cywilny i artykuły 180 i 181 kiedy to sprzęt uznawany jest za porzucony.

Przyszedł klient po 5 miesiącach od ostatniego kontaktu kiedy to miał zgłosić się na następny dzień i chce odebrać naprawionego laptopa. Klient nie ma żadnego potwierdzenia przyjęcia ani u nas też takowego nie ma ze względu ówczesnego remontu w naszej firmie sprzęt przyjął sąsiad z biura obok by tylko przekazać goo do serwisu. Kontakt z klientem był telefoniczny oraz mailowy. Klient miał odebrać sprzęt z serwisu we wrześniu natomiast zaszokowała go cena 150zł za wymianę modułu z włącznikiem i diodami. Laptop warty około 300zł. Klient powiedział, że przyjdzie jutro i da znać czy zabierze laptopa czy go nam odsprzeda lub wrócimy uszkodzoną część i oddamy niesprawnego laptopa. Klient się nie pojawił przez prawie 5 miesięcy aż do dzisiaj. Laptopa przed świętami sprzedałem znajomemu uznając go za porzuconego.
Przyszedł klient i straszy sądem. Informowałem go, że zgodnie z regulaminem sprzęt uległ przepadkowi. Klient zażądał oświadczenia pisemnego z jakiego to powodu nie możemy mu wydać laptopa. Pytanie teraz co zrobić.

Skoro klient nie ma żadnej karteczki równie dobrze i najprościej byłoby się wyprzeć całej sytuacji. Pozostają jednak maile.
Klient też niczego nie podpisał i stwierdził, że nie był o tym informowany więc czy tutaj powoływanie się na ten artykuł w ogóle ma sens?
Inna sprawa, że jest to chyba też zbyt mała szkodliwość społeczna by wszczęto jakiekolwiek postępowanie.

Oczywiście najrozsądniej byłoby oddać sprzęt mimo wszystko by nie robić sobie problemów. Tylko głupio będzie zawitać do znajomego i zabrać mu laptopa po takim czasie.

Proszę o rady. Za fachową poradę leci pochwała.

Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez Google Adsense [BOT] 18 stycznia 2012, 14:06

#2 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez AdamStar 18 stycznia 2012, 14:17
Odbierz sprzęt od znajomego i wydaj klientowi. Nie miałeś prawa uznać go za porzucony.

#3 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez gathor 18 stycznia 2012, 14:20
Bardzo dużo już o tym pisaliśmy na forum...
W twoim przypadku nie ma sensu się powoływać na żadne ustawy, artykuły itp. ponieważ żadna ze stron nie ma podpisanej żadnej umowy/ zlecenia naprawy. Jedyna opcja to zaproponować rekompensatę, bądź odkupić laptopa o wartości równej, lub wyższej od tego sprzedanego.
Jeśli chodzi o szkodliwość czynu to wynosi ona dokładnie 250zł i powyżej tej sprawę kieruje się do prokuratury i prowadzona ona jest z urzędu. Przez maile klient może zaskarżyć ciebie o przywłaszczenie rzeczy ruchomej (tzw. kradzież) i niestety sprawę wygra bez najmniejszego problemu. Może on również wyciągnąć ogromne odszkodowanie za utracone dane z dysku, udowadniając ich wartość na kwotę jaką sobie sam wymyśli.

Najlepiej porozmawiać z kolegą i odebrać sprzęt od niego proponując właśnie jemu wymianę na inny, bo wiadomo... Z kolegą łatwiej się dogadać niż z klientem.

#4 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez offo 18 stycznia 2012, 14:27
Nic z tym nie zrobisz tzn radziłbym oddać laptopa nawet kosztem niezadowolenia znajomego..
Żadne wpisy w karcie dotyczące przejęcia sprzętu na własność serwisu niestety nie są zgodne z KC i klient teoretycznie mógłby pojawić się nawet po kilku latach po sprzęt ale można to obejść - w karcie przyjęcia dodaj że po jakimś czasie od przyjęcia np 30 dniach zaczynasz pobierać opłaty za przechowywanie sprzętu np 5zł za dobę .Kiedy wielkość opłat przekroczy wartość sprzętu jest on komisyjnie niszczony i tyle .Pewnie można też potraktować to jako sprzęt porzucony ale musiałbyś udokumentować próby skontaktowania się z właścicielem i generalnie trwałoby to długo - np zobacz ile tutaj to trwało:
http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/wa ... -mini.html

#5 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez kamilj 18 stycznia 2012, 14:40
A tatka teoretyczna sytuacja:

Klient przy oddawaniu laptopa podpisuje regulamin, w którym jest zawarty wpis

"W przypadku nieodebrania sprzętu przez zleceniodawcę w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia naprawy, sprzęt podlega utylizacji. Jednocześnie informuje się, że obowiązek odebrania sprzętu w w.w. terminie leży po stronie zleceniodawcy."

Czyli klient ma 3 miesiące na odebranie sprzętu od daty jego zgłoszenia. Jest to jego obowiązek bez względu na to czy serwis go poinformuje o możliwości odebrania czy nie. Czyli po prostu gdy serwis przez 3 miesiące nie daje znać, ma on na własną rękę dowiedzieć się co jest z jego sprzętem inaczej sprzęt ulega utylizacji.

Wiem, że to nie fair wobec klienta, ale ja też mam kilka gratów które zalegają mi i nie wiem co z nimi zrobić, a niektórzy klienci zdążyli już zmienić nawet nr telefonu.

#6 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez gathor 18 stycznia 2012, 15:10
kamilj napisał(a):Klient przy oddawaniu laptopa podpisuje regulamin, w którym jest zawarty wpis

"W przypadku nieodebrania sprzętu przez zleceniodawcę w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia naprawy, sprzęt podlega utylizacji. Jednocześnie informuje się, że obowiązek odebrania sprzętu w w.w. terminie leży po stronie zleceniodawcy."

Niewiele taki wpis pomoże. Prawo mówi jasno, że sprzęt można przejąć na własność po upływie 5lat.

#7 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez jowa 18 stycznia 2012, 16:54
kamilj napisał(a):"W przypadku nieodebrania sprzętu przez zleceniodawcę w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia naprawy, sprzęt podlega utylizacji. Jednocześnie informuje się, że obowiązek odebrania sprzętu w w.w. terminie leży po stronie zleceniodawcy."
.

Z punktu widzenia KC, to może okazać się zapisem abuzywnym

#8 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez arvika 18 stycznia 2012, 19:24
Najprościej wprowadzić zapis o opłacie magazynowej po przekroczeniu ustalonego terminu odbioru sprzętu.

#9 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez opelr 19 stycznia 2012, 11:21
Nie wiem jak w kodeksie jest to teraz, ale kiedyś mój szef serwisu RTV jak byłem uczniem pisał polecony, i od daty tego pisma wzywającego do odbioru był dopiero pewien okres, po którym można było sprzęt utylizować.
Ogólnie laptopa musisz mu zwrócić lub jeśli się zgodzi dać innego, a jeśli się nie zgodzi to zapłacić tyle ile będzie chciał za niego, jak koledzy pisali, jeśli z tym pójdzie na drogę prawną to przegrasz.

#10 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez novitech 19 stycznia 2012, 11:32
NIe wiem, ale parę dni temu w TV była sprawa samochodu zostawionego na parkingu w Wa-wie(nie byle jakiego) miast zlicytowało auto po upływie 2 lub 3 lat. Raczej zgodnie z prawem :lol:

#11 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez gathor 19 stycznia 2012, 11:35
novitech napisał(a):NIe wiem, ale parę dni temu w TV była sprawa samochodu zostawionego na parkingu w Wa-wie(nie byle jakiego) miast zlicytowało auto po upływie 2 lub 3 lat. Raczej zgodnie z prawem

Było to zgodne z prawem. Auto zlicytowano po roku. Jest tylko jedna różnica między tymi przedmiotami... Właściciel samochodu jest nieznany i policja nie doszła do kogo auto należy.

#12 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez jowa 19 stycznia 2012, 13:21
Tu chyba sprawa rozbija się o interpretację art. 180 Kodeksu cywilnego /Właściciel może wyzbyć się własności rzeczy ruchomej przez to, że w tym zamiarze rzecz porzuci/ i dalej art. 181 /Własność ruchomej rzeczy niczyjej nabywa się przez jej objęcie w posiadanie samoistne/
Tutaj zachodziło domniemanie, iż samochód został porzucony /czas, w jakim właściciel nie zgłaszał się po samochód, poszukiwania właściciela przez bazę CEPiK itd/.
Jeśli chodzi o pozostawienie sprzętu w serwisie i jego nie odbieranie w terminie - to trudno byłoby w tym przypadku bezspornie wykazać, iż właściciel pozostawił go właśnie w serwisie celem jego wyzbycia /do tego celu bardziej nadaje się śmietnik, lub firmy recyclingowe/. A ciężar przeprowadzenia tego dowodu w takim przypadku spoczywa na serwisie /to jeszcze zależy od sposobu, w jaki właściciel chciałby sprzęt odzyskać/.
Odrębnym zagadnieniem jest tu czas, na jaki został sprzęt pozostawiony w serwisie /bo przecież w końcu, pozostawienie własności uwiarygodni domniemanie, iż własność pozostawiona została celem jej wyzbycia a pozostawienie ma charakter porzucenia/. Kolega gathor wspomniał o latach 5-ciu, i tak właśnie być może

#13 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez greg464 19 stycznia 2012, 14:39
Przecież podali, że właściciel samochodu się odnalazł i zrzekł się samochodu na rzecz miasta.

#14 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez demeo 19 stycznia 2012, 14:43
greg464 napisał(a):Przecież podali, że właściciel samochodu się odnalazł i zrzekł się samochodu na rzecz miasta.


Ehh, że niektórych stać na takie drobne gesty ;-).

--
Pozdrawiam,
demeo

#15 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez marek216 19 stycznia 2012, 14:49
Bez dowodu przyjęcia sprzętu do serwisu nie musisz wydawać sprzętu klientowi.
Ja mam na ścianie kartkę informującą, że sprzęt oddawany jest tylko po zwrocie potwierdzenie oddania sprzętu do naprawy i taką samą notkę podpisuje mi klient na kwicie.

Podstawa: niemożliwość ustalenia bezspornie o jaki sprzęt chodzi - klient na pokwitowaniu ma SN i to jest znak rozpoznawczy, a nie np. naklejka na obudowie.

Klient podpisując dokument z adnotacją o utylizacji zgodnie ze 180 KC wyraża swoją wolę w sposób dostateczny - to w odniesieniu do art 60 K.C.

Błędem jest, że ty nie masz dokumentu przyjęcia do serwisu z podpisem klienta pod informacją o utylizacji po przekroczeniu określonego terminu - wtedy klient nie miałby podstaw do pyskowania.

#16 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez gathor 19 stycznia 2012, 15:09
marek216 napisał(a):Bez dowodu przyjęcia sprzętu do serwisu nie musisz wydawać sprzętu klientowi.

Oczywiście, że nie... Jednak kolega autor takowego nie wydał, więc klient z drobną pomocą UOKiK udowodni mu nieprawidłowości w działaniu jego firmy, do tego ponieważ laptop został sprzedany, jeżeli będzie klient na tyle sprytny (a pewnie będzie) udowodni przed sądem, że serwis ten znając K.C (nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania) podjął z pełną premedytacją działania w celu pozyskania i przywłaszczenia sprzętu.

marek216 napisał(a):Ja mam na ścianie kartkę informującą, że sprzęt oddawany jest tylko po zwrocie potwierdzenie oddania sprzętu do naprawy i taką samą notkę podpisuje mi klient na kwicie.

U kolegi autora nie ma to zastosowania, bowiem takowej nie wydał.

marek216 napisał(a):Podstawa: niemożliwość ustalenia bezspornie o jaki sprzęt chodzi - klient na pokwitowaniu ma SN i to jest znak rozpoznawczy, a nie np. naklejka na obudowie.

W tym przypadku nie stosuje się.

marek216 napisał(a):Klient podpisując dokument z adnotacją o utylizacji zgodnie ze 180 KC wyraża swoją wolę w sposób dostateczny - to w odniesieniu do art 60 K.C.

Jaki dokument skoro wcześniej było napisane, iż takowego nie ma?
marek216 napisał(a):Błędem jest, że ty nie masz dokumentu przyjęcia do serwisu z podpisem klienta pod informacją o utylizacji po przekroczeniu określonego terminu - wtedy klient nie miałby podstaw do pyskowania.

Po co była cała ta zbędna dyskusja skoro kolega wie, iż nie ma żadnych dokumentów?
Ponadto... klient ma prawo do pyskowania bez względu na to, co jest napisane w umowie zlecenia.
Polecam koledze przejść się z umową do prawnika, aby ten koledze wytłumaczył ile błędów zawiera kolegi umowa.

#17 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez daner0 19 stycznia 2012, 15:24
Nie mogłem wydać karty przyjęcia bo nie było bezpośredniego kontaktu z klientem. Klient zostawił sprzęt u sąsiada. Na każde zlecenie taką kartę wydaję z własnoręcznym podpisem. Czy to coś zmienia. Klient dobrowolnie chciał zostawić sprzęt w celu przekazania go do serwisu.
Sąsiad pewnie to poświadczy.

#18 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez jowa 19 stycznia 2012, 15:26
marek216 napisał(a):Bez dowodu przyjęcia sprzętu do serwisu nie musisz wydawać sprzętu klientowi.
Ja mam na ścianie kartkę informującą, że sprzęt oddawany jest tylko po zwrocie potwierdzenie oddania sprzętu do naprawy i taką samą notkę podpisuje mi klient na kwicie.

Takie proste, to się tylko wydaje. A co w przypadku zagubienia tego dowodu? Przecież takie przypadki się zdarzają.
Też klientowi sprzętu nie wydasz?
Sami sobie rozszerzcie tę wykładnię Kolegi marek216. To może prowadzić do absurdów.

marek216 napisał(a):Klient podpisując dokument z adnotacją o utylizacji zgodnie ze 180 KC wyraża swoją wolę w sposób dostateczny - to w odniesieniu do art 60 K.C.

Jaką wolę wyraża w sposób dostateczny w nawiązaniu do 180KC? Że przyniósł sprzęt do Twojego serwisu celem jego wyzbycia poprzez porzucenie w Twoim serwisie? Wszak to nieporozumienie.

#19 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez gathor 19 stycznia 2012, 15:37
daner0 napisał(a):Nie mogłem wydać karty przyjęcia bo nie było bezpośredniego kontaktu z klientem. Klient zostawił sprzęt u sąsiada. Na każde zlecenie taką kartę wydaję z własnoręcznym podpisem. Czy to coś zmienia. Klient dobrowolnie chciał zostawić sprzęt w celu przekazania go do serwisu.
Sąsiad pewnie to poświadczy.

Niestety to nic nie zmieni, a na pewno nie na kolegi korzyść, a sąsiad nie miał nawet prawa przyjąć sprzętu w kolegi imieniu.

#20 Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez offo 19 stycznia 2012, 21:37
Kolego aby podsumować dyskusję - masz szczęście że tego laptopa ma twój znajomy bo możesz go bez problemu odzyskać - doprowadż go do stanu pierwotnego jeśli klient nie chce naprawiać , znajomemu aby był zadowolony daj jakiś troszkę lepszy i zapomnij o sprawie - w dobie internetu pójście na wojnę z klientem o te parę groszy totalnie się nie opłaca - no chyba że chcesz być obsmarowany na elektrodzie czy innym wykopie co natychmiast podchwyci
internetowy "motłoch" a google pamięta dłuugo i chyba nikt nie chciałby takiego pozycjonowania.

Re: Porzucenie laptopa przez klienta zgodnie z KC


przez Google Adsense [BOT] 19 stycznia 2012, 21:37
To jest wątek ARCHIWALNY. Możesz odpowiedzieć w nim tylko wtedy, gdy Twój post zawiera rozwiązanie problemu (Regulamin forum p. 12.1).

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

_______________________________
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się kopiowania jakichkolwiek treści i elementów witryny bez zezwolenia.
Wszelkie opublikowane na tej stronie znaki handlowe, nazwy marek, produktów czy usług należą do ich prawnych właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.